תכנית תזונה בשיטת דיאטת דש

דיאטת דש היא גישה תזונתית לטיפול ביתר לחץ דם. זוהי תכנית אכילה גמישה ומאוזנת המבוססת על מחקרים בחסות המכון הלאומי לליב, ריאות ודם (NHLBI). מחקרים אלו הוכיחו כי דיאטת דש מפחיתה לחץ דם גבוה ומשפרת את רמות השומנים בדם, המפחיתים את הסיכון לפתח מחלת לב וכלי דם. דיאטה זו אינה כרוכה באכילת מזון מיוחד, והיא קלה למעקב ולהכנת מתכונים.

תכנית האכילה בדיאטת דש מציבה את הדגש על אכילת ירקות, פירות ומוצרי חלב דלי שומן או ללא שומן; דגנים מלאים, דגים, עופות, קטניות, זרעים, אגוזים ושמנים צמחיים; והגבלת נתרן, ממתקים, משקאות ממותקים ובשר אדום. במונחי תוכן התזונה, דיאטהת דש דלה בשומני טרנס ושומנים רוויים, והיא עשירה באשלגן, סידן, מגנזיום, סיבים וחלבונים.

תכנית תזונתית זו נמוכה יותר בנתרן, בעיקר ממלח, בהשוואה לדיאטה טיפוסית. מחקרים מוכיחים כי תכנית אכילה המכילה 2,300 מיליגרם נתרן ליום מפחיתה את לחץ הדם. תכנית אכילה המכילה 1,500 נתרן ליום בלבד, מפחיתה אפילו יותר את לחץ הדם.

צריכת 1,500 מיליגרם נתרן כמטרת תזונה נמוכה יותר, נבדקה ונמצאה אפילו טובה יותר להפחתת לחץ דם. תכנית זו עובדת טוב מאוד עם אנשים שסובלים מלחץ דם גבוה, אנשים ממוצא אפריקאי, מבוגרים בגיל העמידה ובני גיל הזהב.

לחץ דם גבוה

הרופא ימליץ על תכנית דיאטת דש במקרים בהם אדם סובל מלחץ דם גבוה. מצב זה הוא כוח הדם הדוחף את קירות העורקים כשהלב שואב את הדם. לחץ דם עולה ויורד במהלך היום. אם לחץ דם עולה ונשאר גבוה לאורך זמן, עלול המצב לגרום נזק לגוף באופנים רבים.

לחץ דם נחשב לגבוה, אם הוא נשאר בטווח 140/90 מילימטר כספית או מעל זה, לאורך זמן. אם אדם סובל מסוכרת או מחלה כרונית כללית, לחץ הדם הגבוה אצלו מוגדר כ-130/80 מילימטר כספית או גבוה מכך. אבחנת לחץ דגם גבוה מבוססת על ממוצע של שתיים או יותר קריאות שנמדדו כראוי.

לחץ דם גבוה מסוכן היות והוא מקשה על פעולת הלב. המצב עלול לפגוע בכלי הדם ובאיברים, כגון הלב, הכליות, המוח והעיניים. מצב זה נחשב כגורם סיכון למחלת לב ושבץ, שני הגורמים המובילים למוות. לחץ דם גבוה עלול אף להציב אדם בסיכון למצבים רפואיים אחרים, כגון אי ספיקת לב, מחלת כליות ועיוורון.

 

חדשות נוספות על תזונה:

יתרונות וסכנות מוצרי סויה

חשיבות המלח בתזונה

פחמיימות נגד מחלות לב

 

תמונה באדיבות Apolonia, אתר FreeDgitalPhotos

מדור: