הפרעת דחק פוסט טראומטית

לאחר חוויה טראומטית, נורמלי לחוש בהלה, עצב, דאגה וניתוק. אך אם תופעות אלו אינן חולפות ותחושת הסכנה והזיכרונות הכואבים ממשיכים בהתמדה, יתכן שאתה סובל מהפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD). זה יכול להיראות כאילו לעולם לא תתגבר על מה שקרה או תשוב להרגיש נורמלי שוב. אך באמצעות פנייה לטיפול, קבלת תמיכה ופיתוח מיומנויות התמודדות חדשות, ניתן להתגבר על הפרעה זו ולהמשיך הלאה עם החיים.

הפרעה זו עשויה להתפתח בעקבות אירוע טראומטי המאיים על ביטחונך או גורם לך לחוש חסר אונים. ההפרעה משותפת לחיילים קרביים ושכיחה ביותר בקרב גברים. אך כל ניסיון חיים מדהים עלול לגרום להפרעה פוסט טראומטית, במיוחד אם האירוע הוא צפוי ובלתי נשלט. הפרעת דחק פוסט טראומטית מתפתחת באופן שונה מאדם לאדם. בעוד שהתסמינים נפוצים ביותר בשעות או בימים שלאחר האירוע הטראומטי, לעיתים זה עשוי לקחת שבועות, חודשים או אף שנים לפני שהם מופיעים.

סימני ותסמיני הפרעת דחק פוסט טראומטית. התסמינים עשויים להתעורר פתאום, בהדרגה או לבוא וללכת לאורך הזמן. לעיתים התסמינים מופיעים לכאורה כרעם ביום בהיר. בפעמים אחרות, הם מופעלים על ידי משהו שמזכיר את האירוע הטראוטי המקורי, כגון רעש, תמונה, מילים או ריח מסוימים. בעוד שכל אדם חווה הפרעת דחק פוסט טראומטית באופן שונה, קיימים שלושה סוגי תסמינים עיקריים: אירוע טראומטי הנחווה מחדש; הימנעות מתזכורות לטראומה; וחרדה מוגברת ועוררות רגשית.

גורמים וגורמי סיכון

למרות שבלתי אפשרי לנבא מי יפתח הפרעת דחק פוסט טראומטית בתגובה לטראומה, קיימים גורמי סיכון מסוימים המגבירים את הפגיעות, וסובבים את טיב האירוע הטראומטי עצמו. אירועים טראומתיים נוטים יותר לגרום להפרעה זו כשהם כרוכים באיום חמור על החיים או הביטחון האישי.

ככל שהאיום קיצוני וממושך יותר, כך גובר הסיכון לפתח בתגובה את ההפרעה. אם מדובר בפגיעה מכוונת כגון אונס, תקיפה או עינוי, ההשפעה תהיה טראומטית יותר מאשר טראומה הנובעת מ"כוח עליון", תאונות ואסונות אישיים יותר. עוצמת הטראומה קשורה לאירוע טראומתי המתרחש באופן בלתי צפוי, בלתי נשלט ושאין מנוס ממנו.

קבלת עזרה להפרעת דחק פוסט טראומטית

בחשד להפרעה זו, חשוב לפנות לקבלת עזרה מיידית. ככל שמתמודדים מוקדם יותר עם ההפרעה, כך קל יותר להתגבר עליה. אם אתה מסרב לפנות לעזרה, עליך לזכור כי הפרעת דחק פוסט טראומטית אינה סימן לחולשה, והדרך היחידה להתגבר עליה היא להתעמת עם מה שקרה לך וללמוד לקבל את האירוע כחלק מעברך. תהליך זה קל בהרבה עם הדרכה ותמיכה של מטפל או רופא מנוסה.

זה רק טבעי שתרצה להימנע מזכרונות ורגשות כואבים. אך אם אתה מנסה להרדים את עצמך ולהדוף את זיכרונותיך, ההפרעה רק תחמיר. אינך יכול לברוח מרגשותיך לגמרי. הם יופיע במצבי לחץ או התשה נפשית. בסופו של דבר, ההימנעות מהתמודדות תפגע במערכות היחסים שלך, היכולת שלך לתפקד ואיכות חייך.

טיפול בהפרעת דחק פוסט טראומטית

הטיפול מקל על התסמינים באמצעות סיוע להתמודדות עם הטראומה שחווית. במקום הימנעות מהטראומה ומכל תזכורת לה, הטיפול יעודד אותך להיזכר ולעבד את הרגשות והתחושות שחשת במהלך האירוע המקורי. בנסוף, מציע הטיפול פורקן לרגשות אותם כבשת, ומסייע לשיקום תחושת השליטה, הפחתת עוצמת ההשפעה והחזקת זיכרון הטראומה על חייך.

במהלך הטיפול בתסמונת פוסט טראומטית תוכל לחקור את מחשבותיך ורגשותיך בנוגע לטראומה; לעבוד דרך תחושות אשמה וחוסר אמון; תלמד כיצד להתמודד עם הטראומה ולשלוט על זכרונות חודרניים; ולנטרל את השפעת ההפרעה כגורם משמעותי בחיים המשפיע על התפקוד ומערכות היחסים.

 

מאמרים מעניינים נוספים במדור פסיכולוגיה:

דיכאון

תיאוריית פיתוח סוגי אישיות

פסיכולוגיה חיובית