כתיבת רגשות מפחיתה לחץ וטראומה

המחקר העריך את השפעת הכתיבה האקספרסיבית

מתח, טראומה והתפתחויות חיים בלתי צפויות, כגון אבחון סרטן, תאונת דרכים או פיטורין, עשויים לגרום לאנשים לגאות רגשית ונפשית. כתיבת מחשבות ורגשות העולים מתוך ניסיון חיים מורכב, נקרא כתיבה אקספרסיבית, ומסייע לחלק מהאנשים להתמודד עם הנשורת הרגשית של אירועים אלו.

כתיבה אקספרסיבית הוכחה כיעילה גם לאנשים שאינם נאבקים עם אתגרים בריאותיים נפשיים מתמשכים או חמורים, כגון דיכאון מג'ורי או הפרעת דחק פוסט-טראומטית.

אם בוחנים תיאוריה זו

מחקר מקיף שנערך באוניברסיטת טקסס, אוסטין, עקב אחר היתרונות הבריאותיים של כתיבה אקספרסיבית. החוקרים ביקשו 46 סטודנטים בריאים לכתוב על אירועי חיים טראומטיים באופן אישי או על נושאים טריוויאליים, במשך רבע שעה ביום, בניסוי שנמשך ארבעה ימים רצופים.

חצי שנה לאחר הניסוי, הסטודנטים שכתבו על אירועים טראומתיים, ביקרו במרכז לבריאות הקמפוס בתדירות נמוכה יותר, והשתמשו פחות במשככי כאבים, בהשוואה למשתתפים שכתבו על נושאים חסרי חשיבות.

המחקר העריך את השפעת הכתיבה האקספרסיבית על אנשים הסובלים מבעיות בריאות גופניות כגון דום נשימה בשינה, אסטמה, מיגרנות, דלקת מפרקים שגרונית, איידס וסרטן.

בנוסף נמדדו תוצאות פיסיות, וממצאים כגון לחץ דם וקצב לב העידו על האופן בו כתיבת הבעה, שעשויה הייתה בתחילה להרגיש אנשים, סייעה להם בסופו של דבר להירגע.

כתיבת הבעה להפחתת לחץ וחרדה

מחקר אחד מצא שטכניקה זו הפחיתה מתחים בקרב גברים הומוסקסואלים. עוד נמצא שהכתיבה הפחיתה לחצים בקרב אנשים מבוגרים.

מחקר נוסף שנערך על ידי חוקרים באוניברסיטת שיקגו, מצא כי משתתפי המחקר הסובלים מחרדה, שכתבו בקצרה את מחשבותיהם ורגשותיהם לפני בחינות חשובות, השיגו ציונים טובים יותר בהשוואה לאלו שלא.

התבנית הכרוכה בכתיבה קצרה מדי יום, משפיעה לטובה במיוחד על חוויות מלחיצות או טראומטיות. המשתתפים כתבו את מחשבותיהם ורגשותיהם הכוסים ביותר, ללא הפסקה או עיכוב, והשתמשו בתרגיל על מנת להבין כיצד האירוע הטראומטי עלול לעורר זיכרונות של אירועים מלחיצים אחרים.

מדוע כתיבה מסייעת?

כשחוקרים התחילו ללמוד לראשונה את יתרונות הכתיבה האקספרסיבית, התיאוריה הרווחת הייתה שהכתיבה עשויה לסייע לאנשים להתגבר על עכבות רגשיות.

בהתאם לתיאוריה זו, אנשים שהדחיקו זיכרון טראומטי, עשויים ללמוד לנוע מעבר לחוויה באמצעות הבעת רגשותיהם לגביה. הטבות כתיבת ההבעה מורכבות ממספר מנגנונים.

המחשבה על החוויה, כמו גם הבעת רגשות, חשובה להקלת הלחצים. באופן זה, הכתיבה מסייעת לאנשים לארגן את מחשבותיהם ולהעניק משמעות לחוויה טראומטית.

תהליך הכתיבה מסייע להם ללמוד לווסת טוב יותר את רגשותיהם. בנוסף, כתיבה מטפחת תהליך אינטלקטואלי, הטמון במעשה בניית סיפור אודות אירוע טראומטי, המסייע לאדם להשתחרר מדפוסי מחשבה אופייניים.

כשאנשים נפתחים לגבי אירוע טראומטי, הם נוטים יותר לשתף אחרים, מה שמצביע על העובדה לפיה כתיבה מובילה בעקיפין לבקשת תמיכה חברתית המסייעת בריפוי.

גם התזמון חשוב. מספר מחקרים מצאו שאנשים שכותבים על אירועים טראומטיים מיד לאחר התרחשותם, עשויים בפועל להרגיש גרוע לאחר כתיבה אקספרסיבית, ככל הנראה בגלל שהם עדיין אינם מוכנים להתמודד עימם.

החוקרים ממליצים לרופאים ומטופלים להמתין לפחות חודש או חודשיים לאחר אירוע טראומטי טרם ניסוי שיטה זו. כתיבת הבעה היא שיטה קלה, בעלות נמוכה, ויעילה כמו יציאה להליכה נמרצת טובה. שווה לנסות!